به گزارش دیدار مدیا؛ حضور سپاه پاسداران در فعالیت های اقتصادی همواره با حساسیت های زیادی از جانب رسانه های معاند، ضدانقلاب و حتی برخی گروه های اصلاح طلب روبرو بوده است. روز سه شنبه 21 خرداد فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دیدار با سرپرست وزارت صنعت با بیان اینکه در حوزه خودرو اقداماتی انجام شده که رو به جلو بوده است، از آمادگی سپاه برای انتقال تجربیاتش به خودروسازان کشور خبر داد. این صحبت ها با واکنش رسانه های داخلی و خارجی مواجه گردید.
دویچه وله فارسی در گزارشی تحلیلی با تیتر "وزیر صنعت از ورود سپاه به خودروسازی استقبال کرد!"، می نویسد: «رضا رحمانی میگوید وزارت صنعت با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی برای واردات قطعات از همکاری همه نهادها استقبال میکند. وزیر کشور نیز گفته که به تازگی مجوزی به سپاه داده شده تا در مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید این وزارتخانه با توجه به مشکلاتی که صنایع خودروسازی به دلیل تحریمها با آن روبرو شدهاند از حضور نهادهایی مانند وزارت دفاع و سپاه پاسداران در این صنعت استقبال و حمایت میکند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی، روز جمعه سوم اسفند (۲۲ فوریه) با اشاره به مشکل خودروسازان در ماههای اخیر گفت: «شرکتهای خودروسازی از قبل یکسری تعهدات داشتند و جدیداً خودروسازها شروع به تحویل خودروها و عمل به تعهدات کردهاند، شاید در تحویل تاخیر صورت گیرد ولی با برنامه پیش میرویم».
در ادامه این گزارش آمده است: «خودروسازان مهم ایران در ماههای گذشته از جمله به دلیل مشکلاتی که بسیاری از کارگاههای قطعهسازی را به تعطیلی کشانده، در تحویل خودرو به متقاضیان دچار مشکل شده بودند. وزیر صنعت عامل التهاب را "هجوم مردم به بازار خودرو" عنوان میکند. به رغم این، ایرانخودرو و سایپا، به عنوان بزرگترین خودروسازان ایران، سال گذشته روزی دو هزار دستگاه خودرو تولید میکردند که این میزان در نیمه نخست سال جاری به دلیل تنگناها و محدودیتهایی که به طور عمده ناشی از تحریمهای آمریکا و معضلات مبادلات بانکی میشد به کمتر از نصف کاهش یافت.
رضا رحمانی گفته است: «ایرانخودرو و سایپا برای تولید قطعات خودرو وارد شده خارجی نمایشگاه برپا کردهاند و خوشبختانه در حال حاضر بخش عمدهای از قطعات وارداتی صنعت خودروسازی در داخل تولید میشود و میتوان گفت ۸۰ درصد قطعات خودروهای پر تیراژ داخلی در کشور تولید میشود.»
دویچه وله در ادامه مدعی شده است: ورود نظامیان به صنعت خودروسازی: وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا از ورود وزارت دفاع و سپاه به صنعت خودروسازی حمایت میکند پاسخ مثبت داده و گفته است: «هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی که بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید کرده و بومیسازی کند، وزارت صنعت از آن تولیدکننده حمایت کرده و هم تشویقش میکند و امیدوار هستیم تولید قطعات خودرو به طور کامل بومیسازی شود».
به گزارش سایت خبری جماران، عبدالرضا رحمانی فضلی نیز روز پنجشنبه، دوم اسفند، خبر داد که اخیرا مجوزی به سپاه پاسداران داده شده تا این نهاد، به ویژه در مناطق دریایی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد عمل شود.
وزیر کشور افزود: «سپاه نیز در این راستا از طریق ستادکل نیروهای مسلح با نیروی انتظامی و ارتش هماهنگیهای لازم را انجام داده است و از هفته آینده این موضوع را اجرایی خواهد کرد».
مطابق برخی از گزارشها سپاه پاسداران از سالها پیش با استفاده از اسکلههایی که گمرک بر آنها نظارتی ندارد اقدام به ورود غیرقانونی کالا به کشور میکند. رئیس جمهور پیشین، محمود احمدینژاد، در سالهای پایانی دولت دهم و زمانی که با حامیان سابق خود دچار اختلاف شده بود با اشاره به همین اسکلههای غیرمجاز سپاهیان را "براداران قاچاقچی خودمان" خوانده بود. سپاه این اتهام را رد کرد و احمدینژاد دیرتر آن را تعدیل داد.
العربیه فارسی نیز در گزارشی تحلیلی پیرامون این مسئله به محورهای زیر پرداخته است:
• به گزارش وبسایت سپاه نیوز، امیرعلی حاجیزاده فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران، روز سهشنبه 9 ژوئن در پایان جلسه با سرپرست وزارت صنعت ایران از تشکیل کمیته مشترک بین سپاه و وزارت صنعت برای ورود این نهاد نظامی به حوزه خودرو خبر داده است.
• حاجی زاده که پس از اعتراف به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراین به وسیله پدافند موشکی سپاه و اشتباه گرفتن آن با موشک کروز که بیانگر بی کفایتی مفرط این نهاد نظامی حتی در صنایع مربوط به حوزه خود بود، به چهرهای جنجالی و خبرساز در رسانه ای داخلی و خارجی تبدیل گردید، در ارتباط با تشکیل این کمیته مشترک افزود: «هدف از این کار انتقال تجربیات و اطلاعات سپاه در حوزه تحقیقات به خودروسازان است».
• فرمانده نیرو هوای فضای سپاه و سرپرست وزارت صنعت همچنین به سخنان علی خامنهای، رهبر ایران، در زمینه صنایع دفاعی و خودرو هم اشاره کرده و گفتهاند که این اظهارات یک «تکلیف شرعی» بر دوش آنها قرار داده است.
• سپاه پاسداران تاکنون هیچ فعالیت اعلام شدهای در زمینه خودروسازی نداشته است با این حال منوچهر منطقی، مدیر پیشین شرکت ایران خودرو، آذر سال 88( شمسی) پیشنهاد کرد که سهام شرکتهای سایپا و ایران خودرو به بنیاد تعاون سپاه واگذار شود!!
• امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نیز آذرماه سال گذشته گفته بود: «بسیاری از مردم با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، انتظار دارند سپاه به این صنعت ورود کند و خودروهای باکیفیت بسازد».
• این در حالی است که به گفته امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران دردیماه سال 96 ( شمسی)، خامنه ای رهبر انقلاب به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده است تا نیروهای مسلح از فعالیتهای اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند».
• مجلس ایران نیز در گزارش تحقیق و تفحص اخیر خود از دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» اعلام کرد که دخالت نهادهای امنیتی در این شرکتها باعث افزایش فساد و زیاندهی آنها شده است.
• بر اساس آمارهای سازمان بینالمللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه، تولید خودرو ایران در سال 2019 با 25درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به 821 هزار دستگاه رسیده که 770 هزار دستگاه آن خودروهای سواری بوده است.
• با وجود کاهش شدید تولید خودرو در ایران، بازار خودرو که ارزش آن بین 12 تا 15 میلیارد دلار در سال برآورد شده است، کماکان یکی از مهمترین و جذابترین بازارهای تولید و دلالی در اقتصاد ایران محسوب میشود.
رادیو فردا نیز در گزارشی تحلیلی با عنوان "ورود سپاه به صنعت ۱۵ میلیارد دلاری خودرو برای اجرای دستورات خامنهای"، آورده است: «با وجود گزارشهای قبلی مبنی بر خروج نهادهای نظامی از اقتصاد ایران، فرمانده نیروی هوافضای سپاه از تشکیل یک کمیته مشترک بین سپاه و وزارت صنعت برای ورود این نهاد نظامی به حوزه خودرو خبر داده است. فرمانده نیرو هوای فضای سپاه و سرپرست وزارت صنعت همچنین به سخنان علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی، در زمینه صنایع دفاعی و خودرو هم اشاره کرده و گفتهاند که این اظهارات یک «تکلیف» بر دوش آنها قرار داده است.
آیتالله خامنهای روز ۱۷ اردیبهشت امسال گفت: «آن ذهن و فکری که میتواند ماهواره را تولید کند»، میتواند «خودرو با صرف پنج لیتر بنزین در یکصد کیلومتر» هم تولید کند.
منوچهر منطقی، مدیر پیشین شرکت ایران خودرو، آذر سال ۸۸ پیشنهاد کرد که سهام شرکتهای سایپا و ایران خودرو به بنیاد تعاون سپاه واگذار شود.
امیرعلی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۹ خرداد امسال در اظهارنظر دیگری گفت: سپاه یک «صنعت فناورانه» در اختیار دارد که آماده انتقال آن به صنعت خودرو، «به خصوص گروه صنعتی ایران خودرو» است.
رادیو فردا در ادامه گزارشش مدعی شده است: برنامهریزی و تمایل ورود سپاه به صنعت خودروسازی در حالی صورت میگیرد که پیش از این گزارشهایی درباره خروج نظامیان از اقتصاد منتشر شده بود. امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، دیماه سال ۹۶ خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده است تا نیروهای مسلح از فعالیتهای اقتصادی «غیرمرتبط خارج شوند»
به نظر میرسد با توجه به اظهارات تازه فرمانده نیروی هوافضای سپاه، خودروسازی جزو مجموعه فعالیتهای اقتصادی «غیرمرتبط» با سپاه ارزیابی نشده است. علاوه بر این، ۳۰ اردیبهشت امسال، مجلس شورای اسلامی در گزارش تحقیق و تفحص خود از دو شرکت خودروسازی «ایران خودرو» و «سایپا» اعلام کرد که دخالت نهادهای امنیتی در این شرکتها باعث افزایش فساد و زیاندهی آنها شده است.
مشخص نیست چرا با وجود مخالفت و هشدار مجلس درباره فعالیت نهادهای امنیتی در حوزه خودروسازی، اکنون نهادهای نظامی وارد این حوزه شدهاند. بر اساس آمارهای سازمان بینالمللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه، تولید خودرو ایران در سال ۲۰۱۹ با ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به ۸۲۱ هزار دستگاه رسیده که ۷۷۰ هزار دستگاه آن خودروهای سواری بوده است.
با وجود کاهش شدید تولید خودرو در ایران، بازار خودرو که ارزش آن بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است، کماکان یکی از مهمترین و جذابترین بازارهای تولید و دلالی در اقتصاد ایران محسوب میشود.
ایران وایر نیز گزارشی تحلیلی با عنوان "چرا سپاه خودروساز خوبی نخواهد شد؟" منتشر نموده است. مهمترین محورهای مطرح شده از سوی ایران وایر از این قراررند:
• بیش از یک دهه است که در رسانههای رسمی ایران، بحث ورود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صنعت خودروسازی کشور مطرح است. ماجرا آن اوایل بر سر مالکیت و خرید سهام «ایرانخودرو» و «سایپا» بود اما در یکی دو سال گذشته، بحث شکل تازهای به خود گرفته است.
• «امیرعلی حاجیزاده»، فرمانده هوافضای سپاه روز سهشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ در جلسهای با وزیر صنعت، معدن و تجارت، رسما از آغاز همکاری سپاه با صنعت خودروسازی خبر داد و گفت این همکاری در جهت «افزایش کیفیت»، «ارزانسازی»، «کاهش مصرف سوخت» و «بومیسازی صنعت» انجام میشود.
• این جلسه درست سه روز بعد از آن برگزار شد که آیتالله «علی خامنهای» در یک سخنرانی تلویزیونی، به طور تلویحی مجوز (یا به تعبیری، فرمان) ورود سپاه را صادر کرد: «من میگویم وقتی که میتوانیم در بخش نظامی یا فرض کنید در بخش پرتاب ماهواره فضایی یک چنین حرکت بزرگی را انجام دهیم، چرا نتوانیم اتومبیلی، خودرویی تولید کنیم که در ۱۰۰ کیلومتر مثلا پنج لیتر بنزین لازم داشته باشد؟ دایم متوقف شویم در اتومبیلی یا خودرویی که مثلاً فرض کنید ۱۲ لیتر یا ۱۰لیتر یا هشت لیتر مصرف میکند».
• حالا سوال اینجا است که بعد از ورود رسمی سپاه به میدان صنعت خودرو، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ آیا تجربه صنایع موشکی میتواند به کار خودروسازی بیاید؟ آیا باید منتظر یک انقلاب و جهش در خودروسازی باشیم یا با نگرانی، تحولات را دنبال کنیم؟ آیا کاسهای پشت نیمکاسه است؟ آیا سپاه بعد از درو کردن بخشهای ساختوساز، نفت و گاز، راه و سدسازی و…، به دنبال بلعیدن خودروسازی است.
روزنامه اعتماد نیز در یادداشت به قلم عباس عبدی می نویسد: «در يادداشتي نوشتم كه درهاي صنعت خودرو بر همان پاشنه سابق ميگردد و هيچ تحولي در آن رخ نخواهد داد. شاهد اين ادعا خبر زير است: «مديرعامل صندوق توسعه ملي اعلام كرد كه يك ميليارد دلار تسهيلات ارزي از محل صندوق توسعه ملي به صنعت خودروسازي كشور اختصاص داده شده است. اين تسهيلات به اين دليل بوده كه توليد داخلي رونق يابد و بتوان با بهرهگيري از شركتهاي دانشبنيان قطعات را در داخل كشور توليد كرد.» فراموش نكنيم وضعيت مالي آنها به گونهاي است كه زيان انباشته خودروسازها در سال ۹۸ به ۴۷ هزار ميليارد تومان رسيد.
اين مبلغ ۳ برابر بيشتر از زيان سال ۹۷ است كه تنها ۱۴ هزار ميليارد تومان گزارش شده بود. اين تزريق پول و ارز به صنعت خودرو در حالي صورت ميگيرد كه در گزارش تحقيق و تفحص مجلس از مشكلات اين صنعت، به موضوعات متنوع ديگري اشاره شده بود.»
عبدی در ادامه مدعی می شود: «مشكلات ساختاري گوناگوني كه بدون حل آنها هيچ مشكلي از اين صنعت حل نخواهد شد. حتي اگر به جاي يك ميليارد دلار، ده ميليارد دلار به آن تزريق شود. در اين چاه ويل هرچه پول بيشتري بريزيد، فساد و ناكارآمدي بيشتري توليد خواهد كرد مگر آنكه عوامل ساختاري آن حل شود.
توسعه صنعتي شرايطي دارد كه پول و سرمايه يكي از آنها است و نه حتي لزوما مهمترين آنها. از زماني كه درآمدهاي نفتي كاهش يافت و كسري بودجه نمايان شد، انتظار ميرفت كه سياستهاي اقتصادي نيز به تبع آن تغيير كند.
سياستي كه در گذشته بر اين محور استوار بود تا هر جا مشكلي پيش ميآمد، ميكوشيدند تا با تزريق پولهاي نفتي مشكل را حل كنند پولهايي كه محصول توليد كشور نيستند، بلكه درآمدهاي بادآورده هستند و تجربه نشان داده است كه اين پولها بيش از آنكه درمان كنند، حالت مُسكِّن دارند و درد را تسكين ميدهند و بيماري را درمان نميكنندو حتي در ادامه بيماري را تشديد هم ميكنند.
از اين رو انتظار ميرفت كه مديريت كشور به جاي تكرار شيوه غيرموثر و زيانبار گذشته، اقدام به اصلاحات ساختاري كند. همان اصلاحاتي كه در گزارش تحقيق و تفحص مجلس به روشني به آنها اشاره شده است و اين سندي رسمي است و بايد مورد توجه قرار گيرد نه آنكه به عنوان يك گزارش تكراري و باري به هر جهت تلقي و به بايگاني سپرده شود.»
در یادداشت اعتماد امده است: «اگر سياستگذاري صنعتي و بهطور مشخص صنعت خودرو اين گزارش و نتايج آن را قبول ندارد، چرا آن را نقد و رد نميكنند و اگر قبول دارند، چرا گزارههاي سياستي آن را اجرا نميكنند؟
اين شيوه قابل قبول نيست كه گزارشي با صرف هزينههاي كلان تهيه و به عنوان يكي از فعاليتهاي مهم مجلس منتشر ولي با سكوت و بيمحلي مواجه شود. گويي كه نه خاني آمد و نه خاني رفت. نه تنها به اصلاحات پيشنهادي وقعي گذاشته نشده است، بلكه براي آرام كردن موقتي افكار عمومي، يك قرعهكشي ديگر براي فروش خودرو در نظر گرفتهاند!! گويي كه خودرو را بايد با قرعهكشي فروخت.
همه جاي دنيا دنبال مشتري ميگردند، اينجا براي عرضه ۱۵۰۰۰ خودرو ۳۰۰ برابر آن متقاضي خريد است!! چرا؟ به اين علت كه نظام توليدي روي روال عادي نيست. با فروش از طريق قرعهكشي نيز هيچ مشكلي حل نميشود و مردم نيز راضي نخواهند شد.
اعتراضات نيز به صورت موقتي اندكي كاهش پيدا خواهد كرد و طولي نميكشد كه اين درد دوباره عود ميكند و صداي همه را درخواهد آورد. آنان كه ميخواهند بدانند چرا موشك ساخته ميشود ولي خودروي ما بيكيفيت است، بايد توجه كنند كه مساله ساخت و دانش فني فقط جزيي از فرآيند توليد يك كالا است. فرآيندي كه در موشكسازي وجود ندارد.
موشك بازار ندارد، دلال ندارد، متقاضي ندارد، قيمتگذاري ندارد، هياتمديرههاي رانتي ندارد، دهها شركت اقماري ندارد، هزينه توليد برايش مهم نيست، سهامدار ندارد، شركتهاي تو در تو ندارد، رقيب ندارد و... يكي از اينها براي توجيه تفاوت ميان موشك و خودرو كافي است، چه رسد به اينكه اين تفاوتها ده تا باشند!»
ایران اینترنشنال نیز گفتگویی را جمشید اسدی کارشناس اقتصادی ترتیب داده است. اهم اظهارات اسدی از این قرارند:
وضعیت امروز اقتصاد ایران بسیار اندوه بار است. نخست شما به دو خبر امروز توجه بفرمایید؛ معلوم نیست دولت چه برنامه ای دارد آیا میخواهد خصوصی سازی کند البته اگر اسم آن را بشود خصوصی سازی گذاشت که البته من اعتقاد دارم خصصوی سازی نیست!
از یکسو معادن را به بورس می آورند و از سوی دیگر پاسداران را وارد خودروسازی می کنند. پس قرار است اقتصاد کشور چگونه بگردد؟ البته نه اسم آن را میشود خصوصی سازی گذاشت و نه این!
اما آنچه بسیار اندوه بار بوده در سخنان آقای روحانی است. نمیدانم ایشان به این مساله آگاه هست یا خیر؟ میگوید: برای اینکه کیفیت بالا برود و بها پایین بیاید باید خودرو صادر شود! یعنی تا به امروز به ملت ما کیفیت بد داده اید و به بهای بالا!
باز هم به درمان توجهی ندارید! پیش از این صادرات هم داشته اید به سوریه صادر کردید به عراق کردید و به آذربایجان کردید. قراردادهایی می بندید و می گویید باید اینها صادر شود!
زمانی کیفیت بالا و بهای پایین معنا دارد که رقابت در ایران هم آزاد باشد. چرا نباید در ایران بهای خودرو ارزان باشد؟ بهترین خودروهای فرنگی را هم به ایران بیاورند با کیفیت بالا، بهای اونها هم ارزان تر میشه.
خوب چرا چنین کاری را انجام نمی¬دهند؟ اگر صادرات خودرو از نگاه آقای روحانی بهترین راه¬حل هست پس چرا رقابت خودرو را در داخل هم آزاد نمی¬کنند؟
همین است که در این شرایط رانتی اقتصاد آن واگذاری ها در بورس که اسمش را خصوصی¬سازی گذاشته¬اند در همین فضای بسته انحصاری است که خود آقای روحانی نیز بدان اشاره میکند اما آگاه نیست که پس و پیش حرفاش چه معنایی داره!
گفتنی است که زمینه همکاری رسمی سپاه با دولت به خصوص در زمینه فعالیت های عمرانی نظیر سدسازی، جاده، تونل و کانال، انتقال آب، برق و گاز به نقاط مختلف کشور به دوره پساجنگ تحمیلی می¬رسد. در آن زمان با توجه به فعالیت های بخش فنی و مهندسی سپاه که اتفاقا نقش بسیار تعیین کننده ای در جنگ داشتند و حتی در برخی عملیات های پیچیده با ساخت پل های متحرک بر روی رود اروند یا بخش های دیگر توانسته بودند از طریق اصل غافلگیری دشمن را بهت زده کرده و آنها را در تنگنا قرار دهند. جوانان باانگیزه و توانمندی که در بخش مهندسی رزمی حضور داشتند و همچنین تجهیزات و ماشین آلات سنگین و باارزشی که بخشی از آنها با کار تیمی و خستگی ناپذیر بچه های مهندسی از کنج انبارها و کارخانه های نیمه تعطیل خارج گردیده و با تعمیر و نگهداری مناسب مجددا در خدمت جنگ و بخش مهندسی زرهی قرار گرفته بودند.
پس از جنگ تحمیلی با درایت و هوشیاری مقامات سیاسی و فرماندهان جنگ این بخش از سپاه به فعالیت های عمرانی و ساخت و ساز در کشور ادامه دادند زیرا کشور از هر جهت دچار مضیقه و سختی بود. هم قطعات ماشین آلات نداشتیم و هم مهندسین و افراد متخصص از کشور خارج شده بودند بنابراین سپاه به کمک دولت آمد. از سدسازی تا حفر تونل و جاده سازی و انتقال آب حضور سپاه نعمتی بود که آهنگ رشد و توسعه کشور در آن مقطع حساس را سرعت بخشیده بود. در حال حاضر که سپاه پاسداران با تجربه تر و توانمندتر از زمان های آغازین فعالیت خود در بخش مهندسی زرهی گردیده بنابراین به نهادی بسیار کارآمد و نیرومند تبدیل شده که قدرت رقابت با شرکت های بزرگ در سطح منطقه و حتی جهان را دارد. چنین توانمندی و قابلیت هایی به چشم معاندان و منتقدان فعالیت سپاه در بخش عمرانی و فنی کشور نمی آید بلکه آنها با دیدی سیاسی و از جهت کینه توزی که با سپاه دارند نسبت به همکاری و مشارکت شرکت های سپاه پاسداران در بخش های مختلف اقتصادی کشور واکنش نشان می دهند.
سپاه در حال حاضر از توانمندی خارق العاده ای در بخش های الکترونیک و الکتریکی برخوردار است که با نگاهی مختصر به پهبادها و تجهیزات الکترونیکی و مغناطیسی در جنگ و بخش دفاعی میتوان تا حدی این توانایی را تصویرسازی نمود. همان توانایی که موفق به کنترل و هدایت پهباد فوق پیشرفته آمریکا چند سال قبل گردید. حضور سپاه با توانایی خود قطعا رقیبی برای بخش خصوصی کشور که هم به لحاظ تجربه و هم مقیاس عمل قابل مقایسه با هم نیستند این گمانه زنی ها در رابطه با رقیب بخش خصوصی بودن سپاه منتفی می کند. قطعه سازی مهمترین بخش خودروسازی است که در چند سال اخیر متاسفانه نتوانسته وظیفه خود را به شکل موثری انجام دهد و گرفتار مافیا و باندبازی گردیده که همین مسائل از کارایی این بخش کاسته است. ضور سپاه در این صنعت قطعا می تواند روحیه انسجام، نظم، همدلی و توانایی و خودباوری را به مجموعه خودروسازی تزریق نماید و همچون کشورهای پیشبرفته به سرعت مسیر توسعه صنعتی را طی نماییم.